poniedziałek, 9 października 2017

Pewna VII klasa

Jakiś czas temu napisałem, że lekcje fizyki powinno się zaczynać od pytania o to, co interesuje uczniów. Nadal to podtrzymuję, a co ważniejsze próbuję w rzeczywistości szkolnej. Niedługo później przypomniałem sobie znaną zasadę, która mówi, że by dobrze uczyć Jasia fizyki trzeba świetnie znać i fizykę i Jasia.
Wiedziony tą zasadą, na pierwszej lekcji, poprosiłem uczniów, by napisali i przynieśli na kolejne spotkanie pytania, na które chcieliby znaleźć odpowiedź na naszych lekcjach fizyki. Dodatkowo poprosiłem ich o tytuły ich ulubionych piosenek (jakże wiele to niesie informacji). 
Oto co dostałem:

Utwory muzyczne (linki sam odszukałem)
Pytania:
  • prędkość, czas, wykresy;
  • dlaczego ptaki latają;
  • dlaczego człowiek chodzi po Ziemi, a nie lata;
  • dlaczego jak wchodzimy do wanny woda się unosi;
  • dlaczego żarówka się świeci;
  • jak powstaje szron;
  • co powoduje, że okręty podwodne same się zanurzają i wynurzają;
  • dlaczego, kiedy słuchamy muzyki z dużej odległości lepiej słychać basy;
  • dlaczego samoloty latają, auta jeżdżą;
  • czy czarna dziura może zniknąć;
  • dlaczego statki pływają;
  • jak zachowuje się ciecz nienewtonowska;
  • dlaczego niebo jest niebieskie;
  • ile cukru jest w kostce cukru;
  • było pierwsze kura czy jajko;
  • dlaczego, gdy patrzymy na słońce to razi a potem są takie dziwne kreski na oczach;
  • czym jest energia kinetyczna;
  • czy istnieją narzędzia, które tworzą czarną dziurę;
  • co to jest fizyka kwantowa;
  • jak przebiegał Wielki Wybuch;
  • co to jest światło;
  • czy da się zmodyfikować jądro atomu oraz elektrony, aby powstał inny atom;
  • dlaczego niektóre przedmioty na siebie oddziałują;
  • czym dokładnie jest przemiana materii;
  • w jaki sposób możemy z kimś nawiązać połączenie telefoniczne;
  • dlaczego mokre przedmioty ciemnieją;
  • czy dla każdej metryki istnieje stały układ współrzędnych, w którym jej składowe są stałe;
  • czy istnieje siła Coriolisa związana z ruchem Ziemi wokół Słońca;
  • czy można przechwycić energię pochodzącą z anihilacji par;
  • co to jest fizyka;
  • jak obliczamy prędkość gwiazd w galaktyce;
  • dlaczego chuchanie na gorącą herbatę pomaga ją ochłodzić;
  • na czym polega prawo Newtona;
  • dlaczego człowiek nie odczuwa tego jak Ziemia obraca się wokół własnej osi;
  • dlaczego chmury przed zachodem Słońca są różowo-fioletowo-pomarańczowe;
  • dlaczego jabłko spada na Ziemię;
  • dlaczego auto z wyłączonym silnikiem w Karpaczu, może jechać pod górę;
  • dlaczego skacząc w górę lądujemy w tym samym miejscu;
  • dlaczego się poruszamy;
  • w jaki sposób nożyczki tną papier;
  • fizyka jest rozleglejsza od biologii.

 Teraz przysłuchuję się "ich" utworom i cieszę, że mam aż dwa lata na te wszystkie pytania.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz