Jakiś czas temu napisałem, że lekcje fizyki powinno się zaczynać od pytania o to, co interesuje uczniów. Nadal to podtrzymuję, a co ważniejsze próbuję w rzeczywistości szkolnej. Niedługo później przypomniałem sobie znaną zasadę, która mówi, że by dobrze uczyć Jasia fizyki trzeba świetnie znać i fizykę i Jasia.
Wiedziony tą zasadą, na pierwszej lekcji, poprosiłem uczniów, by napisali i przynieśli na kolejne spotkanie pytania, na które chcieliby znaleźć odpowiedź na naszych lekcjach fizyki. Dodatkowo poprosiłem ich o tytuły ich ulubionych piosenek (jakże wiele to niesie informacji).
Wiedziony tą zasadą, na pierwszej lekcji, poprosiłem uczniów, by napisali i przynieśli na kolejne spotkanie pytania, na które chcieliby znaleźć odpowiedź na naszych lekcjach fizyki. Dodatkowo poprosiłem ich o tytuły ich ulubionych piosenek (jakże wiele to niesie informacji).
Oto co dostałem:
Utwory muzyczne (linki sam odszukałem)
- Clean Bandit – Symphony
- Will.i.am – The power
- Imagine dragons – Thunder
- Twenty one pilots – Polarize
- Leci mucha w mucholocie
- F – 777 – Dance of violins
- Imagine dragons – Radioactivity
- Doctor Vox –Hero
- Will.i.am – Screen & Shout
- Dua Lipa – New rules
- Calvin Herries – This is what
- Ad Sheeran – Galway Girl
- Clean Bandit – Rather be
- Starley – Call on me
- Justin Bieber – Friends
- Major Lazer – Get free
- Christine Perii – Human Lyrics
- prędkość, czas, wykresy;
- dlaczego ptaki latają;
- dlaczego człowiek chodzi po Ziemi, a nie lata;
- dlaczego jak wchodzimy do wanny woda się unosi;
- dlaczego żarówka się świeci;
- jak powstaje szron;
- co powoduje, że okręty podwodne same się zanurzają i wynurzają;
- dlaczego, kiedy słuchamy muzyki z dużej odległości lepiej słychać basy;
- dlaczego samoloty latają, auta jeżdżą;
- czy czarna dziura może zniknąć;
- dlaczego statki pływają;
- jak zachowuje się ciecz nienewtonowska;
- dlaczego niebo jest niebieskie;
- ile cukru jest w kostce cukru;
- było pierwsze kura czy jajko;
- dlaczego, gdy patrzymy na słońce to razi a potem są takie dziwne kreski na oczach;
- czym jest energia kinetyczna;
- czy istnieją narzędzia, które tworzą czarną dziurę;
- co to jest fizyka kwantowa;
- jak przebiegał Wielki Wybuch;
- co to jest światło;
- czy da się zmodyfikować jądro atomu oraz elektrony, aby powstał inny atom;
- dlaczego niektóre przedmioty na siebie oddziałują;
- czym dokładnie jest przemiana materii;
- w jaki sposób możemy z kimś nawiązać połączenie telefoniczne;
- dlaczego mokre przedmioty ciemnieją;
- czy dla każdej metryki istnieje stały układ współrzędnych, w którym jej składowe są stałe;
- czy istnieje siła Coriolisa związana z ruchem Ziemi wokół Słońca;
- czy można przechwycić energię pochodzącą z anihilacji par;
- co to jest fizyka;
- jak obliczamy prędkość gwiazd w galaktyce;
- dlaczego chuchanie na gorącą herbatę pomaga ją ochłodzić;
- na czym polega prawo Newtona;
- dlaczego człowiek nie odczuwa tego jak Ziemia obraca się wokół własnej osi;
- dlaczego chmury przed zachodem Słońca są różowo-fioletowo-pomarańczowe;
- dlaczego jabłko spada na Ziemię;
- dlaczego auto z wyłączonym silnikiem w Karpaczu, może jechać pod górę;
- dlaczego skacząc w górę lądujemy w tym samym miejscu;
- dlaczego się poruszamy;
- w jaki sposób nożyczki tną papier;
- fizyka jest rozleglejsza od biologii.
Teraz przysłuchuję się "ich" utworom i cieszę, że mam aż dwa lata na te wszystkie pytania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz