Zachodzące właśnie w polskiej edukacji
zmiany [I] oraz towarzyszące im
dyskusje (np. [II], [II]) i publiczne polemiki
przedstawicieli środowiska naukowego fizyków (np. [IV], [V]) prowokują do podjęcia
działań, które mogłyby dowieść, że temu środowisku zależy bardzo na profesjonalnym
nauczaniu fizyki na wszystkich poziomach edukacyjnych oraz wszechstronnym
wspieraniu nauczycieli. Wszak najczęściej artykułowaną w środowisku naukowym
polskich fizyków deklaracją jest chęć podejmowania działań zmierzających do
poprawy społecznego obrazu fizyki, jako przedmiotu szkolnego oraz zmiany
wizerunku nauczycieli tego przedmiotu.
Niech będzie mi wolno zaproponować
zorganizowanie I Kongresu Nauczycieli Fizyki (I KNF) – imprezy naukowej, która
miałaby szansę stać się sposobności do praktycznego doskonalenia kompetencji
dydaktycznych, integracji środowisk edukacyjnych, dzielenia się przykładami
dobrych praktyk oraz budowania poczucia wspólnoty wszystkich nauczycieli fizyki
w Polsce. Kongres powinien być organizowany wspólnie przez wszystkie
instytucje kształcące i doskonalące nauczycieli fizyki z całej Polski,
szczególnie te jednostki uniwersytetów polskich, na których jeszcze kształci
się nauczycieli fizyki. Kongres, zorganizowany po raz pierwszy w roku 2018,
czyli w roku, w którym nie odbywa się Zjazd Fizyków Polskich, mógłby wraz z
tradycyjnie organizowaną przy okazji Zjazdu konferencją dla nauczycieli fizyki
stać się sposobnością do corocznych spotkań nauczycieli tego przedmiotu.
Kongres powinien swoją formą i rozmachem, a przede wszystkim zawartością
merytoryczną stanowić swego rodzaju święto nauczycieli fizyki.
Propozycje założeń
Organizację Kongresu należy powierzać przedstawicielom
instytucji, które wyrażają wolę jego organizowania i pragną współpracować ze
specjalnie powołaną Radą Naukową KNF. W
skład Rady powinni wchodzić przedstawiciele wszystkich instytucji
kształcących, doskonalących i zrzeszających nauczycieli, którzy wyrazili chęć
czynnego udziału w formułowaniu założeń Kongresu. Patronat nad Kongresem oraz
wsparcie merytoryczne powinno pochodzić od Polskiego Towarzystwa Fizycznego,
Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Formuła Kongresu powinna obejmować tradycyjne aktywności
konferencyjne takie jak:
- wykłady plenarne, na które zaproszone zostaną autorytety zarówno
z kraju jak i zagranicy;
- wystąpienia w tematycznych sesjach równoległych, poświęcone wybranym
zagadnieniom nauczania fizyki na różnych etapach edukacyjnych;
- warsztaty praktyczne stanowiące sposobność do podnoszenia
kompetencji dydaktycznych, organizowane przez przedstawicieli uczelni
wyższych, instytucji doskonalących, wydawnictwa, firmy wspierające
edukację itp.;
- sesje plakatowe, podczas których będą prezentowane wytwory codziennej
pracy szkoły m. in. opracowania nauczycieli oraz prace uczniowskie.
- dyskusje panelowe, pozwalające na konfrontację różnych spojrzeń
na problemy nauczycieli fizyki w Polsce;
- prezentacje wydawnictw, firm oferujących pomoce naukowe, materiałów
wspomagających nauczanie, miejsc do których można się udać z uczniami;
- wizyty w atrakcyjnych miejscach związanych tematycznie z
nauczaniem fizyki;
- konkursy o tematyce związanej z nauczaniem fizyki;
- uroczysta sesja wieczorna.
- współpraca – ukonstytuowaniu się Rady Naukowej KNF powinno odbyć
się przy ogólnej aprobacie środowiska fizyków polskich;
- koszty – opłata kongresowa oraz cena noclegów dla nauczycieli
powinny uwzględniać ich dochody;
- czas – okres, w którym impreza zostałaby zorganizowana
powinien być dopasowany do rytmu pracy szkół, by ewentualna nieobecność w
jednym dniu nie stanowiła dla nauczycieli bariery nie do pokonania;
- miejsce – potencjał lokalowy i organizacyjny winien umożliwiać
prowadzenie zróżnicowanych działań.
Ponadto Kongres powinien pełnić rolę swego rodzaju targów
edukacyjnych, podczas których odbywają się:
Tradycją powinno stać się także wydawanie materiałów pokongresowych, zawierających najważniejsze artykuły uczestników wydarzenia, które uzyskały pozytywną ocenę Rady Naukowej KNF.
· bazar dobrej lekcji, w trakcie którego
nauczyciele mają sposobność praktycznego prezentowania swoich rozwiązań
dydaktycznych (np. autorskich programów nauczania, pomocy dydaktycznych, pomysłów
na realizację wybranej tematyki lekcji fizyki w szkole, bądź poza nią, itp.) i
indywidualnej rozmowy z pozostałymi nauczycielami;
- dyskusje panelowe, pozwalające na konfrontację różnych spojrzeń
na problemy nauczycieli fizyki w Polsce;
- prezentacje wydawnictw, firm oferujących pomoce naukowe, materiałów
wspomagających nauczanie, miejsc do których można się udać z uczniami;
- wizyty w atrakcyjnych miejscach związanych tematycznie z
nauczaniem fizyki;
- konkursy o tematyce związanej z nauczaniem fizyki;
- uroczysta sesja wieczorna.
Tradycją powinno stać się także wydawanie materiałów pokongresowych, zawierających najważniejsze artykuły uczestników wydarzenia, które uzyskały pozytywną ocenę Rady Naukowej KNF.
Tak bogata i zróżnicowana formuła wymusza określony czas
trwania kongresu. Wydaje się, że dwa pełne dni to minimalny wymiar czasowy
imprezy. Biorąc pod uwagę ogólnopolski charakter przedsięwzięcia proponujemy,
by KNF obejmował popołudnie pierwszego
dnia, cały dzień drugi oraz przedpołudnie dnia trzeciego.
Należy dołożyć starań, by Kongres gromadził jak największą,
liczoną w setkach, liczbę uczestników.
Zagrożenia
Snucie planów jest najłatwiejszym elementem działania. Zdaję sobie sprawę, iż należy także rozważyć i przedyskutować, w
gronie Rady Naukowej KNF poszerzonej o lokalny komitet organizacyjny,
potencjalne trudności, które mogą stanąć na drodze organizatorów Kongresu. Wśród
nich szczególnie ważne wydają się być:
- współpraca – ukonstytuowaniu się Rady Naukowej KNF powinno odbyć
się przy ogólnej aprobacie środowiska fizyków polskich;
- koszty – opłata kongresowa oraz cena noclegów dla nauczycieli
powinny uwzględniać ich dochody;
- czas – okres, w którym impreza zostałaby zorganizowana
powinien być dopasowany do rytmu pracy szkół, by ewentualna nieobecność w
jednym dniu nie stanowiła dla nauczycieli bariery nie do pokonania;
- miejsce – potencjał lokalowy i organizacyjny winien umożliwiać
prowadzenie zróżnicowanych działań.
Zaproszenie
Zaprezentowana formuła nie stanowi zamkniętego opisu
przedsięwzięcia i powinna być traktowana jako pierwszy krok do zbudowania przez
środowisko fizyków polskich imprezy, na którą każdy z nas będzie czekał i z
której wróci do codziennych obowiązków z przysłowiowymi „naładowanymi akumulatorami”.
Liczę, że podczas najbliższego XLIV Zjazdu Fizyków Polskich
we Wrocławiu, zaplanowanego na 10-15 września 2017 roku, będzie miało miejsce
pierwsze spotkanie Rady Naukowej Kongresu Nauczycieli Fizyki. Podejmijmy
współpracę pod sztandarem nauczania fizyki jako filaru kształcenia ogólnego.
[i] Dobra szkoła, Reforma edukacji, Najważniejsze zmiany, Pytania i odpowiedzi, MEN, http://reformaedukacji.men.gov.pl/#docs (dostęp 3.03.2016)
[ii] Ł. Turski, Opinia o
Podstawie Programowej z Fizyki dla klas IV-VIII. Wg. Publikacji Ministerstwa
Edukacji Narodowej z dnia 01.12.2016, http://edukacjananowo.edu.pl/wp-content/uploads/2016/12/Opinia-o-podstawie-Programowej-03122016-flattened.pdf
(dostęp 3.03.2017)
[iii] R. Walenciak, Triumf nieuctwa, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/triumf-nieuctwa/86hjhlv (dostęp 3.03.2017)
[iv]UWAGI do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół podstawowych
i liceum, PTF, http://www.ptf.net.pl/pl/towarzystwo/komisje-zg-ptf/nauczania-fizyki/
(dostęp 3.03.2017)
[v] T. Greczyło, Oburzenie
na okoliczność prekonsultacji „podstawy programowej” fizyki, http://obserwatorium.lo2.pl/podstawa.html
(dostęp 3.03.2017)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz