Kompetencje kluczowe definiowane jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw zrodziły się z początkiem XXI wieku i były konsekwencją refleksji Rady Unii Europejskiej nad procesami uczenia się przez całe życie oraz szeroko pojętymi zmianami zachodzącymi w społeczeństwach zjednoczonej Europy. Ich formalne ujęcie i przyjęcie w postaci zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej wymagało kilku lat prac i stało się faktem 18 grudnia 2006 roku. W dokumencie 2006/962/WE wyróżniono 8 obszarów kompetencji kluczowych:
- porozumiewanie się w języku ojczystym;
- porozumiewanie się w językach obcych;
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
- kompetencje informatyczne;
- umiejętność uczenia się;
- kompetencje społeczne i obywatelskie;
- inicjatywność i przedsiębiorczość;
- świadomość i ekspresja kulturalna.
Każda z kompetencji uważana jest za jednakowo ważną choć w naturalny sposób z różnym natężeniem jest rozwijana w rzeczywistości szkolnej - podczas konkretnych zajęć. W przypadku lekcji fizyki kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne stanowią główny obszar aktywności edukacyjnej. Kompetencje naukowe odnoszą się bezpośrednio do zdolności i chęci wykorzystania istniejącego zasobu wiedzy oraz metodologii do opisywania i wyjaśniania świata przyrody, kompetencje techniczne obejmują stosowanie tej wiedzy w odpowiedzi na potrzeby i pragnienia ludzi, a kompetencje w zakresie techniki obejmują procesy zmian powodowanych przez działalność człowieka oraz odpowiedzialność poszczególnych obywateli.
W obrębie tej kompetencji wyróżniono:
- wiedzę, na którą składa się:
- znajomość: głównych zasad rządzących naturą; podstawowych pojęć naukowych; zasad, metod i technik oraz produktów i procesów technicznych;
- identyfikowanie: wpływu nauki i techniki na świat przyrody; korzyści, ograniczeń i zagrożeń wynikających z teorii i zastosowań naukowych oraz techniki;
- umiejętności obejmujące:
- wykorzystania oraz posługiwania się narzędziami i urządzeniami technicznymi;
- posługiwania się i wykorzystanie danych naukowych w procesie podejmowania decyzji, wyciągania wniosków i formułowania myśli;
- rozpoznawanie niezbędnych cech postępowania naukowego;
- zdolności wyrażania sposobów rozumowania prowadzących do formułowania wniosków;
- postawy, przekonania i wartości:
- krytyczne rozumienie;
- ciekawość poznawcza;
- zainteresowanie kwestiami etycznymi;
- poszanowanie bezpieczeństwa.
Tak sformułowane kompetencje stały się punktem wyjścia dla wielu wprowadzanych w systemach edukacyjnych po roku 2006 zmianach i reformach. Ich ewaluacja doprowadziła do przygotowania i opublikowania 17 stycznia 2018 roku nowego zalecania Rady Europejskiej w sprawie kompetencji kluczowych. W myśl dokumentu liczba kompetencji kluczowych nie zmienia się choć ich nazwy i obszary zostały zmodyfikowane i obejmują:
- kompetencje w zakresie czytania i pisania;
- kompetencje językowe;
- kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
- kompetencje cyfrowe;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
- kompetencje obywatelskie;
- kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
- "W przypadku nauki, technologii i inżynierii, niezbędna wiedza obejmuje główne zasady rządzące światem przyrody, podstawowe pojęcia naukowe, teorie, zasady i metody, technologię oraz produkty i procesy technologiczne, a także rozumienie wpływu nauki, technologii, inżynierii i ogólnie działalności człowieka na świat przyrody. Kompetencje te powinny umożliwiać osobom lepsze rozumienie korzyści, ograniczeń i zagrożeń wynikających z teorii i zastosowań naukowych oraz technologii w społeczeństwach w sensie ogólnym (w powiązaniu z podejmowaniem decyzji, wartościami, zagadnieniami moralnymi, kulturą itp.)."
- "Umiejętności obejmują rozumienie nauki jako procesu badania przyrody za pomocą kontrolowanych eksperymentów, zdolność wykorzystywania narzędzi i urządzeń technologicznych oraz danych naukowych i zdolność posługiwania się nimi do osiągnięcia celu bądź podjęcia decyzji lub wyciągnięcia wniosku na podstawie dowodów, a także gotowość do rezygnacji z własnych przekonań, jeżeli są one sprzeczne z nowymi odkryciami naukowymi. Osoby powinny również być w stanie rozpoznać niezbędne cechy postępowania naukowego oraz posiadać zdolność wyrażania wniosków i sposobów rozumowania, które do tych wniosków doprowadziły."
- "Kompetencje w tym obszarze obejmują postawy krytycznego rozumienia i ciekawości, poszanowanie kwestii etycznych oraz wspieranie zarówno bezpieczeństwa, jak i trwałości środowiska naturalnego, w szczególności w odniesieniu do postępu naukowo-technologicznego w kontekście danej osoby, jej rodziny i społeczności oraz zagadnień globalnych."
To wymaga nowego, otwartego na zmiany spojrzenia na metody i narzędzia współczesnej szkoły. Jednym z kierunków mogłoby być wyraźnie ograniczenie obowiązkowych treści fizycznych i pozostawienie dużej swobody nauczycielom przy jednoczesnym uszczegółowieniu opisu umiejętności, które podlegałby zewnętrznej ewaluacji wzorowanej na badaniach PISA.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz