czwartek, 24 stycznia 2019

Quiz, a nawet sprawdzian wiadomości i umiejętności z Quizizz

Czy da się przeprowadzić, sprawdzić i omówić sprawdzian wiadomości i umiejętności podczas jednej godziny lekcyjnej? Z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych jak najbardziej. Udaje mi się to zrobić w formule gry - quizu dzięki wykorzystaniu platformy Quizizz.


Platforma może być wykorzystywana jako elementem metody projektu zwanej WebQuest i na przykład stanowić zwieńczenie prac uczniowskich. W tej metodzie wykorzystuje się przede wszystkim zainteresowania uczniów komputerem i Internetem. Pokazuje, że wirtualna sieć może być narzędziem pracy, a nawet narzędziem do weryfikowania wiedzy i umiejętności. I właśnie ten element próbuję, moim zdanie z powodzeniem, wykorzystywać na swoich lekcjach fizyki.

Mimo, że strona startowa platformy Quizizz jest w języku angielskim, to po zalogowaniu interfejs użytkownika jest częściowo w języku polskim. Każdy rozsądny użytkownik z łatwością poradzi sobie z tą mieszaniną poleceń w dwóch językach. A zdecydowanie warto, ponieważ taki wirtualny sprawdzian (quiz, gra):
  • zyskuje atrakcyjną formę m. in. może zawierać kolorowe ilustracje, pytania pojedynczego i wielokrotnego wyboru, typu prawda-fałsz lub do uzupełniania,
  • z łatwością daje się edytować i może być stosowany wielokrotnie,
  • nie trzeba go drukować, ale możliwe jest jednak wydrukowanie i przeprowadzenie sprawdzianu w wersji papierowej,
  • dzięki opcji mieszania pytań i odpowiedzi nie ma potrzeby tworzenia grup,
  • można go przeprowadzić "live"- czyli podczas lekcji, ale może być też w wersji "homework" - zadanie domowe,
  • automatycznie tworzona jest statystyka odpowiedzi pozwalająca ocenić łatwość poszczególnych zadań oraz przyjrzeć się pracy poszczególnych uczniów,
  • można wykorzystać gotowe propozycje innych autorów.
Poniżej napiszę oczywiście o niebezpieczeństwach i trudnościach związanych z takim sposobem pracy z uczniami, ale nim o tym przedstawiam krótki przewodnik po aplikacji.
  1. Zaczynamy od zalogowania się - wyszukujemy przycisk Sign up i wypełniamy stosowne pola. Użytkownikom Google polecam szybkie zalogowanie przez istniejące konto.
  2. Skuteczna rejestracja sprawia, że mamy dostęp do interfejsu użytkownika.


    Możemy już wyszukiwać, przeglądać i edytować dostępne na platformie quizy. Służy do tego np. polecenie Znajdź quiz
  3. Znaleziony quiz można przystosować do indywidualnych potrzeb tworząc duplikat, a następnie edytując poszczególne pytania. Warto utworzyć swój własny quiz - w tym celu przechodzimy do strefy Moje quizy.



    Tworzony quiz nazywamy, określamy język oraz dodajemy ilustrację tytułową. Następie określamy tematykę (przedmiot) oraz wiek adresatów.
  4. Następnie tworzymy pytania składające się na rzeczony quiz.

  5. Do każdego z pytań należy przygotować minimum dwie odpowiedzi, spośród których uczniowie będą wskazywać tę poprawną. 



    Rodzaj pytania określa się wybierając stosowną kategorię w prawym górnym rogu okna edycji pytania. Prawidłową odpowiedź bądź odpowiedzi zaznacza się w polu po lewej stronie tzw. zielonym ptaszkiem. Czas odpowiedzi na konkretne pytania można określić w oknie wyboru znajdującym się w dolnym lewym rogu okna edycji. Po prawej stronie okna wyświetlany jest podgląd, czyli widok pytania i odpowiedzi, które zobaczą uczniowie uczestniczący w quizie.
  6. Gotowe pytanie zapisujemy, a gotowy test wykańczamy (cóż, tak to zostało przetłumaczone).

  7. I można już korzystać z quizu - po prawej stronie dostępna jest paleta możliwości.



    Można zagrać na żywo (Live Game) lub zadać quiz jako zadanie domowe (Homework Game). Ponadto można się swoją praca pochwalić udostępniając ją innym użytkownikom platformy.
  8. Po wybraniu jednej z pierwszych fioletowych opcji pozostaje już tylko określić warunki prezentowania quizu i uczniowie mogą przystąpić do działania.



    Warto jest zwrócić uwagę na szereg dostępnych sposobów modyfikowania ustawień pytań i  gry.
  9. Jeśli zdecydujemy się na kontynuowanie nasz quiz zostaje udostępniony uczniom, którzy za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do internetu (i przeglądarką) dołączaj do gry. Wystarczy, że przejdą do strony, której adres widoczny jest na ekranie i wpiszą indywidualny kod gry. Potem muszą już tylko podać dane umożliwiające ich identyfikację - najlepiej imię i mogą cierpliwie czekać na rozpoczęcie gry. O tym decydujemy naciskając Start, gdy już mamy pewność, że wszyscy obecni widnieją na liście uczestników.

  10. Po tym kroku rozsiadamy się wygodnie przed ekranem komputera i śledzimy postępy każdej z zalogowanych do gry osób. Widzimy postęp każdego ucznia - kolor paska postępu informuje nas o tym, czy na pytanie została udzielona poprawna (zieleń) czy niepoprawna odpowiedź (czerwień). 
  11. Ponieważ każde z pytań ma określony przez nas czas na udzielenie odpowiedzi, wiemy więc dokładnie kiedy najpóźniej zakończy się praca uczniów. Po tym czasie możemy zacząć dzielić się wynikami z uczniami. Można na przykład wyświetlić wyniki w postaci zestawienia uczniów (do proponowania ocen) lub przeglądu (do omawiania pytań).



A teraz kilka słów o niebezpieczeństwach i trudnościach: 
  • przygotowanie tego rodzaju sprawdzianu (gry, quizu) jest bardzo czasochłonne, nawet przystosowanie gotowego już quizu zabiera sporo czasu,
  • uczniowie muszą korzystać z urządzeń (komputerów, tabletów bądź telefonów komórkowych) połączonych z internetem  o znacznej przepustowości,
  • nie można przygotować zadania otwartego i sprawdzić toku pracy ucznia.
Mimo tych wad warto jest spróbować przygotować i przeprowadzić zajęcia z Quizizz. Wszyscy się przy tym będziemy dobrze bawić i zdecydowanie doskonalić umiejętności także przedmiotowe. Spróbujcie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz