Czy da się przeprowadzić, sprawdzić i omówić sprawdzian wiadomości i umiejętności podczas jednej godziny lekcyjnej? Z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych jak najbardziej. Udaje mi się to zrobić w formule gry - quizu dzięki wykorzystaniu platformy Quizizz.
Platforma może być wykorzystywana jako elementem metody projektu zwanej WebQuest i na przykład stanowić zwieńczenie prac uczniowskich. W tej metodzie wykorzystuje się przede wszystkim zainteresowania uczniów komputerem i Internetem. Pokazuje, że wirtualna sieć może być narzędziem pracy, a nawet narzędziem do weryfikowania wiedzy i umiejętności. I właśnie ten element próbuję, moim zdanie z powodzeniem, wykorzystywać na swoich lekcjach fizyki.
Mimo, że strona startowa platformy Quizizz jest w języku angielskim, to po zalogowaniu interfejs użytkownika jest częściowo w języku polskim. Każdy rozsądny użytkownik z łatwością poradzi sobie z tą mieszaniną poleceń w dwóch językach. A zdecydowanie warto, ponieważ taki wirtualny sprawdzian (quiz, gra):
- zyskuje atrakcyjną formę m. in. może zawierać kolorowe ilustracje, pytania pojedynczego i wielokrotnego wyboru, typu prawda-fałsz lub do uzupełniania,
- z łatwością daje się edytować i może być stosowany wielokrotnie,
- nie trzeba go drukować, ale możliwe jest jednak wydrukowanie i przeprowadzenie sprawdzianu w wersji papierowej,
- dzięki opcji mieszania pytań i odpowiedzi nie ma potrzeby tworzenia grup,
- można go przeprowadzić "live"- czyli podczas lekcji, ale może być też w wersji "homework" - zadanie domowe,
- automatycznie tworzona jest statystyka odpowiedzi pozwalająca ocenić łatwość poszczególnych zadań oraz przyjrzeć się pracy poszczególnych uczniów,
- można wykorzystać gotowe propozycje innych autorów.
Poniżej napiszę oczywiście o niebezpieczeństwach i trudnościach związanych z takim sposobem pracy z uczniami, ale nim o tym przedstawiam krótki przewodnik po aplikacji.
- Zaczynamy od zalogowania się - wyszukujemy przycisk Sign up i wypełniamy stosowne pola. Użytkownikom Google polecam szybkie zalogowanie przez istniejące konto.
- Skuteczna rejestracja sprawia, że mamy dostęp do interfejsu użytkownika.Możemy już wyszukiwać, przeglądać i edytować dostępne na platformie quizy. Służy do tego np. polecenie Znajdź quiz
- Znaleziony quiz można przystosować do indywidualnych potrzeb tworząc duplikat, a następnie edytując poszczególne pytania. Warto utworzyć swój własny quiz - w tym celu przechodzimy do strefy Moje quizy.
Tworzony quiz nazywamy, określamy język oraz dodajemy ilustrację tytułową. Następie określamy tematykę (przedmiot) oraz wiek adresatów. - Następnie tworzymy pytania składające się na rzeczony quiz.
- Do każdego z pytań należy przygotować minimum dwie odpowiedzi, spośród których uczniowie będą wskazywać tę poprawną.Rodzaj pytania określa się wybierając stosowną kategorię w prawym górnym rogu okna edycji pytania. Prawidłową odpowiedź bądź odpowiedzi zaznacza się w polu po lewej stronie tzw. zielonym ptaszkiem. Czas odpowiedzi na konkretne pytania można określić w oknie wyboru znajdującym się w dolnym lewym rogu okna edycji. Po prawej stronie okna wyświetlany jest podgląd, czyli widok pytania i odpowiedzi, które zobaczą uczniowie uczestniczący w quizie.
- Gotowe pytanie zapisujemy, a gotowy test wykańczamy (cóż, tak to zostało przetłumaczone).
- I można już korzystać z quizu - po prawej stronie dostępna jest paleta możliwości.Można zagrać na żywo (Live Game) lub zadać quiz jako zadanie domowe (Homework Game). Ponadto można się swoją praca pochwalić udostępniając ją innym użytkownikom platformy.
- Po wybraniu jednej z pierwszych fioletowych opcji pozostaje już tylko określić warunki prezentowania quizu i uczniowie mogą przystąpić do działania.Warto jest zwrócić uwagę na szereg dostępnych sposobów modyfikowania ustawień pytań i gry.
- Jeśli zdecydujemy się na kontynuowanie nasz quiz zostaje udostępniony uczniom, którzy za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do internetu (i przeglądarką) dołączaj do gry. Wystarczy, że przejdą do strony, której adres widoczny jest na ekranie i wpiszą indywidualny kod gry. Potem muszą już tylko podać dane umożliwiające ich identyfikację - najlepiej imię i mogą cierpliwie czekać na rozpoczęcie gry. O tym decydujemy naciskając Start, gdy już mamy pewność, że wszyscy obecni widnieją na liście uczestników.
- Po tym kroku rozsiadamy się wygodnie przed ekranem komputera i śledzimy postępy każdej z zalogowanych do gry osób. Widzimy postęp każdego ucznia - kolor paska postępu informuje nas o tym, czy na pytanie została udzielona poprawna (zieleń) czy niepoprawna odpowiedź (czerwień).
- Ponieważ każde z pytań ma określony przez nas czas na udzielenie odpowiedzi, wiemy więc dokładnie kiedy najpóźniej zakończy się praca uczniów. Po tym czasie możemy zacząć dzielić się wynikami z uczniami. Można na przykład wyświetlić wyniki w postaci zestawienia uczniów (do proponowania ocen) lub przeglądu (do omawiania pytań).
A teraz kilka słów o niebezpieczeństwach i trudnościach:
- przygotowanie tego rodzaju sprawdzianu (gry, quizu) jest bardzo czasochłonne, nawet przystosowanie gotowego już quizu zabiera sporo czasu,
- uczniowie muszą korzystać z urządzeń (komputerów, tabletów bądź telefonów komórkowych) połączonych z internetem o znacznej przepustowości,
- nie można przygotować zadania otwartego i sprawdzić toku pracy ucznia.
Mimo tych wad warto jest spróbować przygotować i przeprowadzić zajęcia z Quizizz. Wszyscy się przy tym będziemy dobrze bawić i zdecydowanie doskonalić umiejętności także przedmiotowe. Spróbujcie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz