Pozwoliłem sobie przyjrzeć się krytycznie propozycjom dotyczącym przedmiotów zaliczanych do grupy przyrodniczych tj. fizyce, chemii i biologii.
Lektura zaowocowała propozycją unifikacji celów ogólnych spójną dla tej grupy przedmiotów.
W skrócie wygląda ona następująco:
- mamy identycznie brzmiące (poza dookreśleniami przedmiotu) wymagania ogólne;
- każdy z przedmiotów, wzorem fizyki, ma zbiór wymagań przekrojowych, które w przypadku chemii i biologii są przeniesieniem i przeformułowaniem rozbudowanych zapisów początkowo znajdujących się w przedmiotowych wymaganiach ogólnych;
- reszta to treści przedmiotowe, oddające specyfikę dyscyplin i wolę autorów dokumentów.
- Wykorzystanie pojęć, wielkości oraz modeli charakterystycznych dla biologii/fizyki/chemii do opisu zjawisk i procesów.
- Planowanie i przeprowadzanie pokazów, obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
- Pozyskiwanie i posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
- Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności biologicznych/fizycznych/chemicznych.
- Kształtowanie postawy szacunku wobec człowieka, jego otoczenia oraz jego spuścizny.
Czy to propozycja ma szansę został zaakceptowaną? Niebawem się przekonamy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz