wtorek, 2 lutego 2021

Międzynarodowa konferencja "AI in Work, Innovation, Productivity and Skills"

Od poniedziałku 1 lutego br., przez kolejne 5 dni, ma miejsce międzynarodowa zdalna konferencja poświęcona sztucznej inteligencji w kontekście rynku pracy, innowacyjności, produktywności oraz umiejętności (International conference on AI in Work, Innovation, Productivity and Skills) zorganizowana przez Organizację Rozwoju i Współpracy Gospodarczej (OECD) przy udziale Federalnego Ministerstwa Pracy i Spraw Socjalnych Niemiec.

Jako jej uczestnik gorąco zachęcam do udziału w wydarzeniu traktującym o szeregu aspektów związanych z problematyką sztucznej inteligencji. Ta niewątpliwie wkracza w coraz rozleglejsze obszary naszej codzienności. Zwłaszcza te związane z pracą nauczyciela i edukacją, szczególnie w czasie intensywnego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT) wymuszonego pandemią COVID-19.

Świadomość rozwoju sztucznej inteligencji (AI), jej potencjalnego wpływu na rynek pracy, silne stymulowanie innowacyjności oraz produktywności, a także bezpośrednie odziaływanie na kształtowanie i zapotrzebowanie na umiejętności stawia przed edukacją kolejne wyzwania. Już sama próba sklasyfikowania Systemów Sztucznej Inteligencji (OECD Al Systems Classification Framework) obrazuje ogrom zagadnień, na które ten obszar aktywności człowieka może mieć wpływ.

I właśnie świadomość złożoności problematyki wydaje się punktem startowym dla działań edukacyjnych. Uświadomienie uczniom roli znanych z codzienności szkolnej przedmiotów takich jak fizyka, chemia, biologia, czy matematyka oraz ewolucji i podstaw działania systemów sztucznej inteligencji ma ogromny potencjał edukacyjny. W szczególny sposób wpływa także na motywację. Czyż nie jest warto wiedzieć więcej na temat systemów rozpoznawania głosu i analizy obrazów? Czyż nie budzi naszych mieszanych uczuć samochód poruszający się samodzielnie? Czyż nie jest warto mieć świadomość, jak przetwarzane są ogromne ilości danych lub działa wsparcie podczas prowadzenia rozmów w ramach pomocy zdalnej lub rozmów rekrutacyjnych? Czyż nie jest ciekawe dlaczego mnożą się sposoby zdalnej kontroli różnych systemów towarzyszących człowiekowi i dlaczego odżywają pomysły nauczania maszynowego?

A jaka jest w tym wszystkim rola nauczyciela, szerzej człowieka? Chociażby długa lista filmów fabularnych i seriali poświęconych sztucznej inteligencji pokazuje, że na swój sposób szukamy odpowiedzi. Szkoła jest miejscem, gdzie szukanie odpowiedzi jest celem priorytetowym. Zaczynamy od pytań podstawowych, stwarzamy warunki do ich stawiania i pokazujemy drogi formułowania odpowiedzi. W ten sposób uświadamiamy naszym uczniom, że ciekawość i dociekliwość mobilizuje nas do rozwoju. Fizyka w tym rozwoju ma szczególne miejsce.



  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz