wtorek, 15 września 2020

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030

W roku 2019 poznaliśmy założenia Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna), który to dokument  powstał w wyniku szerokich konsultacji, z uwzględnieniem: wymogów wynikających z Umowy Partnerstwa, dokumentu strategicznego „Perspektywa uczenia się przez całe życie”, dokumentacji „OECD Skills Strategy” oraz założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności.


"Celem nadrzędnym Zintegrowanej Strategii Umiejętności jest tworzenie możliwości i warunków do rozwoju umiejętności niezbędnych do wzmocnienia kapitału społecznego, włączenia społecznego, wzrostu gospodarczego i osiągnięcia wysokiej jakości życia. Realizacja tego celu opiera się na sześciu obszarach priorytetowych:

  • podnoszeniu poziomu umiejętności kluczowych u dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
  • rozwijaniu i upowszechnianiu kultury uczenia się nastawionej na aktywny i ciągły rozwój umiejętności;
  • zwiększeniu udziału pracodawców w rozwoju i lepszym wykorzystaniu umiejętności;
  • budowaniu efektywnego systemu diagnozowania i informowania o obecnym stanie i zapotrzebowaniu na umiejętności;
  • wypracowaniu skutecznych i trwałych mechanizmów współpracy i koordynacji międzyresortowej oraz
  • międzysektorowej w zakresie rozwoju umiejętności;
  • wyrównywaniu szans w dostępie do rozwoju i możliwości wykorzystania umiejętności."

Część ogólna strategii zapowiadała powstanie dokument, w którym znaleźć miały się szczegóły proponowanych działań zmierzających do realizacji celów w określonej perspektywie czasowej. Pod koniec lipca br. Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa) trafiła do konsultacji międzyresortowych i społecznych. Zachęcam do śledzenia losów dokumentu, który stanowi ważny element działań, w głównej mierze o charakterze edukacyjnym.

Zgodnie z przyjętymi przez autorów poddanego konsultacji dokumentu tworzy on ramy dla działań interesariuszy, których obszar zainteresowania, uprawnienia, środki oraz kompetencje mogą przyczynić się do nabywania i rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie. W mojej ocenie, zawarte w dokumencie działania stanowią spójny wachlarz aktywności, których skuteczna realizacja gwarantuje kształtowanie i rozwijanie umiejętności w sposób skoordynowany, zapewniający równy dostęp różnych grup społecznych oraz pozwalający czerpać korzyści indywidualne, społeczne i gospodarcze. Projektowane działania to uzupełnienie, a w wielu miejscach także wyraźne rozszerzenie, zakresu już podejmowanych działań krajowych. Propozycje te odzwierciedlają także trendy międzynarodowe w obszarze zagadnień związanych z problematyką uczenia się przez całe życie, kształtowania i doskonalenia umiejętności oraz poprawy jakości życia obywateli.

Mam nadzieję, że Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa), po uwzględnieniu uwag z procesu konsultacji, będzie dokumentem wartościowym na wielu płaszczyznach (indywidualnej, społecznej i gospodarczej) oraz stanie się podstawę dla szeroko zakrojonych działań zmierzających do podniesienia poziomu umiejętności obywateli Polski. Przy czym należy mieć świadomość, że realizacja zaproponowanych w Strategi kierunków działań wymaga szczególnego zaangażowania wielu interesariuszy, reprezentujących różne obszary aktywności społeczeństwa demokratycznego, i jest projektem do konsekwentnej, a ponad wszystko refleksyjnej realizacji przez przynajmniej dekadę.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz