czwartek, 28 maja 2020

COACH - komputerowe środowisko edukacyjne


Zaczęło się dawno (dla współczesnych uczniów nawet dawno, dawno) temu, bo jeszcze w ubiegłym stuleciu, od IP - COACH - programu do pomiarów i przetwarzania danych przy pomocy komputera pracującego w środowisku DOS. Uniwersytet Amsterdamski już w roku 1982 rozpoczął badania nad możliwością zastosowania informatyki w dydaktyce fizyki. Niemal równolegle z rozwojem pierwszych komputerów personalnych (PC) zbudowano interfejs pomiarowy i stworzono pionierski program umożliwiający prowadzenie pomiarów, zbieranie danych, sporządzenie notatek, przetwarzanie danych i ich porównywanie z rezultatami modelowania matematycznego badanych zjawisk oraz komunikowania się z bankami danych oraz ich użytkownikami. Środowisko IP - COACH 3 już w roku 1990 zawitało do Polski i dzięki działaniom Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, a potem innych uniwersytetów i wyższych szkół technicznych w Polsce, w tym Uniwersytetu Wrocławskiego, stało się marką rozpoznawaną przez nauczycieli [1, 2].
Obok uczelni wyższych warszawski Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowania Komputerów był przez lata wiodącym w Polsce miejscem wspomagającym nauczycieli w trudnej sztuce wykorzystania środowiska edukacyjnego Coach na lekcjach przedmiotów przyrodniczych oraz liderem i partnerem w projektach krajowych i międzynarodowych szerzących przykłady dobrych praktyk korzystania z komputera w edukacji. 

Z komputerowo wspomaganymi pomiarami spotkałem się po raz pierwszy jako student i zostałem początkującym użytkownikiem  IP - COACH 4. Szybko stałem się orędownikiem wykorzystania komputerów w edukacji fizycznej w duchu konstruktywizmu i fanem wersji "okienkowej" COACH 5, a niedługo później kolejnej wersji oprogramowania COACH 6 oraz szeregu nowych interfejsów pomiarowych, aż do współczesnego COACH 7.

Oprogramowanie edukacyjne COACH oferuje narzędzia (interfejsy, czujniki, aktuatory) i procedury wywodzące się z metodologii badań naukowych. Oprogramowanie integruje szereg narzędzi edukacyjnych, co sprawia, że możliwe jest jego wykorzystanie bez względu na różnice w dokumentach regulujących pracę szkoły (m. in. podstawach programowych, programach nauczania). Ponad wszystko COACH jest świetnym narzędziem zachęcającym do stawiania pytań i szukania na nie odpowiedzi w sposób usystematyzowany - naukowy, wspomagany zdobyczami technologii informacyjno-komunikacyjnej.
To edukacyjne środowisko komputerowe oferuje wszechstronne i zintegrowane oprogramowanie autorskie, które: 
  • można wykorzystać podczas zajęć z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych (STEM) realizowanych zgodnie ze zróżnicowanymi programami nauczania;
  • integruje narzędzia do wykonywanie pomiarów, sterowania, wideopomiarów, modelowania dynamicznego, animacji i obróbki danych (arkusz kalkulacyjny);
  • obsługuje różnorodne platformy sprzętowe (interfejsy) wraz z szeroką gamą czujników i aktuatorów;
  • oferuje środowisko multimedialne zawierające tekst, obrazy, cyfrowe filmy wideo, animacje oraz hiperłącza (w tym linki do stron www);
  • może być dostosowana do użytkowania przez uczniów, począwszy od szkoły podstawowej aż po studentów studiów licencjackich (w wieku od 10 do 20 lat) [3].
COACH jest oprogramowaniem komercyjnym oferowanym przez fundację CMA, a w Polsce dystrybuowanym przez EDUCARIUM SPÓŁKA Z O.O. i obok oferty interfejsów pomiarowych Phywe oraz Pasco stanowi doskonałe narzędzie technologii informacyjno-komunikacyjnej do nowych klasopracowni przedmiotowych. Oprogramowanie COACH wyróżnia bogaty zasób materiałów edukacyjnych w języku polskim oraz szeroka gama interfejsów (m. in. CoachLab, MoLab, VinciLab, WiLab) i czujników pozwalających wspierać przeprowadzenie wszystkich doświadczeń z obszaru przedmiotów przyrodniczych zapisanych w polskiej podstawie programowej kształcenia ogólnego (i wiele, wiele więcej). Zachęcam do zajrzenia na dedykowany kanał YouTube. Nie bez znaczenia jest fakt, że najnowsza wersja oprogramowania COACH 7 pracuje w różnych systemach operacyjnych (Windows, MAC, Android, iOS), a także współpracują z wcześniejszymi interfejsami i czujnikami.

Co więcej, zawsze można zapytać autora tego wpisu, służę wsparciem metodycznym.


[1] Podręcznik do programu IP - COACH, Pomiary fizyczne z komputerem, tłum. M. Spychalska, Poznań 1991
[2] Fi zyczne, La bolatorium, Mi krokomputerowe, red. H. Szydłowski, Poznań 1994
[3] E. Kędzierska, V. Dorenbos, A. Heck, Przewodnik Coach 6, tłum. T. Greczyło, Warszawa 2012

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz