środa, 24 czerwca 2020

Actionbound

Niezwykły rok szkolny dobiega końca. Ostatnie miesiące były czasem nauczania zdalnego i nasze spotkania z uczniami ograniczały się do działań, podczas których intensywnie korzystaliśmy z dobrodziejstw technologii informacyjno-komunikacyjnej. Z pewnością warto pomyśleć o działaniach, które pozwolą cieszyć się z letniej pogody, a przy tym zmobilizują nas do wyjścia z domów, oczywiście w zgodzie z zasadami podyktowanymi czasem pandemii.

Kwiecień był miesiącem, w którym udostępniona została aplikacji Actionbound z interfejsem użytkownika w języku polskim.

Aplikacja Actionbound to środowisko pozwalające uczestniczyć w grach edukacyjnych, także grach terenowych przygotowanych np. w przestrzeni szkoły, jej otoczeniu lub w miejscach użyteczności publicznej (np. parkach, muzeach, budynkach historycznych). Na stronie serwisu, w zakładce Public Bounds, znaleźć można publiczne - udostępnione przez autorów - gry, które mogą stać się inspiracją do naszych działań edukacyjnych. W tego rodzaju grze możemy uczestniczyć bez konieczności kontaktu z innymi zawodnikami, a jej przygotowanie odbywa się za pośrednictwem strony internetowej.

Aby wziąć udział w grze wystarczy na naszym urządzeniu mobilnym (telefonie, tablecie) zainstalować bezpłatną aplikację, a następnie odnaleźć grę w pobliżu. Przygotowanie własnej gry wymaga rejestracji w serwisie. Jeśli zamierzamy korzystać z aplikacji do celów edukacyjnych należy wykupić stosowną licencję. Zachęcam do zapoznania się z możliwościami środowiska korzystając z bezpłatnej wersji próbnej, a poniżej zamieszczam kilka wskazówek dotyczących tworzenia własnej gry.

W przeciwieństwie do interfejsu uczestnika gry, który jest dostępny w języku polskim, interfejs autora gier jest dostępny jedynie w języku angielskim i niemieckim. Jednak proces tworzenia gier, mimo że wieloetapowy, jest intuicyjny i nie powinien stwarzać trudności.

Przygodę z tworzeniem autorskiej gry edukacyjnej w środowisku Actionbound zaczynamy od zalogowania i naciśnięcia przycisku New Bound.

W pierwszym kroku musimy wprowadzić podstawowe informacje dotyczące gry:
  • nadać jej tytuł,
  • zaproponować brzmienie adresu URL, pod którym będzie dostępna,
  • zdefiniować charakter tzn. czy będzie przeznaczona dla indywidualnych graczy, czy dla zespołów,
  • oraz określić, czy składające się na grę zadania będą musiały być wykonywane w ścisłej kolejności określonej przez autora, czy też zawodnicy będą mieli swobodę w wyborze sekwencji wykonywania zdań.
Zachęcam do wypróbowania różnych wariantów gry, a poniżej przedstawiam kolejne kroki dla gry w konfiguracji dla pojedynczych graczy i z zamkniętą kolejnością działań. Naciśnięcie zielonego przycisku Create Bound przenosi nas do interfejsu, w którym będziemy tworzyć zawartość gry (Content), czyli poszczególne zadania.

Naciśnięcie symbolu "+" otwiera edytor zawartości zadania - niebieski pasek widoczny z prawej strony okna - zawierający różne typy aktywności:

  • Stację - która jest niezbędna do przygotowywania zadań w trybie otwartej kolejności zadań i służy do ich definiowania.
  • Informacje - miejsce zawierające informacje na temat gry np. tekst wprowadzający, szczegóły niezbędne do wykonania zadania, fakty i dane przydatne na kolejnych etapach gry.
  • Quiz - zadanie w postaci pytania, które może mieć charakter pytania otwartego; pytania zamkniętego z odpowiedzią do wyboru z listy; pytania, w którym odpowiedzi należy uszeregować w odpowiedniej kolejności lub pytania, w którym jako wynik wprowadzamy liczbę.
  • Misja - zadanie w postaci wyzwania, którego efektem realizacji może być stworzenie tekstu, fotografii, filmu bądź pliku audio.

  • Dotrzyj do celu - zadanie polegające na odszukaniu konkretnej lokalizacji, określonej przez autora za pomocą współrzędnych GPS.

  • Odnajdź kod - zadanie, którego realizacja polega na odszukaniu kodu QR i jego zeskanowaniu.

  • Badanie - zadanie polegające na gromadzeniu informacji na określony temat wykorzystujące idę ankiety.

  • Zawody - zadanie wykorzystujące możliwość współzawodnictwa, szczególnie użyteczne w przypadku gier dla grup uczestników.

Wybranie dowolnej z aktywności powoduje pojawienie się na ekranie kolejnego okna edycji, w którym definiuje się jej szczegóły. Zawartość każdego z okien jest podobna i na przykład dla quizu składa się z czterech zakładek: Quiz, Odpowiedź, Ustawienia i Limit czasu.

W pierwszej zakładce należy wprowadzić treść pytania oraz określić liczbę punktów, którą zdobywa uczestnik gry za poprawną odpowiedź (100 punktów jest wartością ustalaną automatycznie, ale można ją dowolnie zmienić zgodnie z własnymi potrzebami). W drugiej zakładce autor gry określa rodzaj pytania i wprowadza poprawną odpowiedź.

Trzecia zakłada to miejsce do określenia ustawień zadania, tj.:
  • wskazania, czy odpowiedź na to pytanie jest niezbędna, by kontynuować zabawę;
  • określenie liczby prób odpowiedzi, jaka jest do dyspozycji gracza;
  • zdefiniowanie liczby punktów, jaka jest odejmowana w przypadku udzielenia niepoprawnej odpowiedzi;
  • podanie ewentualnych wskazówek;
  • wyświetlenie poprawnej odpowiedź w przypadku udzielenia odpowiedzi błędnej.
Ostatnia z zakładek to miejsce, w którym możemy określić szczegóły związane z czasem przeznaczonym na udzielenie odpowiedzi. Wyjściowo pytania nie mają limitów czasowych, ale w prosty sposób - zaznaczając stosowne opcje - można je wprowadzić.
Zakończenie przygotowywania pytania następuje po naciśnięciu niebieskiego przycisku Add. W wyniku tej czynności na ekranie pojawia się treść zadania wraz z niezbędnymi szczegółami.

Liczbę pytań, charakter zadań oraz ich tematykę określa autor gry. Możemy zatem z pomocą aplikacji Actionbound w stosunkowo prosty sposób, bazujący na idei dodawania różnych cegiełek (zadań), stworzyć grę tematyczną wg własnego pomysłu. Oczywiście trzeba poświęcić sporo czasu, by zapoznać się z opcjami i szczegółami wszystkich dostępnych typów zadań. Uważam, że warto poświęcić na to swój czas i energię, bo raz przygotowana gra może być używana wielokrotnie np. przez uczniów różnych klas.

Podczas pracy w edytorze zadań z lewej strony okna widoczny jest pasek nawigacji zawierający cztery niebieskie, okrągłe ikony.



Ikona w kolorze białym (w tym przypadku druga od góry) wskazuje obszar, w którym aktualnie pracujemy - edytujemy zawartość gry. Po zakończeniu przygotowywania zadań należy jeszcze uzupełnić obszar ustawień gry - nacisnąć ikonę z kluczem (trzecia od góry) i wprowadzić stosowne szczegóły, m. in. ilustrację, opis gry, kategorię do której należy, itp.. W tym miejscu można także zmienić nazwę gry lub ją usunąć.

Pierwsza z ikon, z literą A, to obszar, w którym możemy przetestować naszą grę i udostępnić ją innym. Jest tu m. in. kod QR gry.

Najniższy symbol w pasku nawigacji pozwala dostać się do obszaru, w którym widoczne są wyniki uczestników gry.


Środowisko Actionbound oferuje użyteczne narzędzia tym wszystkim, którzy chcieliby wykorzystać elementy grywalizacji w działaniach edukacyjnych. Uważam, że warto jest poświęcić swój czas na bliższe poznanie funkcji tego narzędzia warsztatu pracy nauczyciela oraz środki na zakup licencji umożliwiającej wykorzystanie go w ramach lekcji przedmiotowych.


2 komentarze:

  1. Dzień dobry,
    Chciałabym zakupić tę aplikację na szkołę, żeby można było korzystać oficjalnie do celów edukacyjnych. Kwota 49 euro na rok nie wydaje się astronomiczna. Czy mógłby Pan podpowiedzieć, jakie procedury trzeba spełnić, bo wchodząc na stronę actionbound i wybierając opcję 1 teacher 49 EUR jest po prostu przekierowanie do banku. A chodzi mi o uzyskanie faktury itp. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę napisać bezpośrednio na adres: Benedikt Heiß i poprosić (w języku angielskim lub niemieckim) o pomoc. Pozdawiam

      Usuń