środa, 19 lutego 2020

Dlaczego bycie nauczycielem to szczególne wyzwanie?

Szerokie zainteresowania zawodowe to, z jednej strony, bardzo użyteczna cecha nauczyciela, ale obok wielu zalet ma mankament niezwykle utrudniający pracę. Nie da się, a przynajmniej ja nie potrafię, z równym zaangażowaniem poświęcać się różnym aspektom zawodowym w tym samym czasie. Zdarza mi się więc czasem wręcz zaniedbywać pewne sprawy, by potem, nierzadko z poczuciem winy, ale także świeżym spojrzeniem i entuzjazmem rzucać w wir prac nad nimi.
I tak właśnie, po raz kolejny, powróciłem ostatnio do kwestii rozwoju zawodowego nauczyciela, a wszystko w kontekście zakończonego w ubiegłym roku projektu CROSSCUT, którym miałem okazję przez pewien czas kierować z ramienia Instytutu Badań Edukacyjnych

Ogólnym celem projektu było stworzenie narzędzi wspierających wdrożenie i upowszechnianie nauczania międzyprzedmiotowego w szkołach na bazie wyników przeglądu dokumentów i badań prowadzonych w kilku krajach Europy.


Jednym z efektów realizacji przedsięwzięcia było przygotowanie tzw. Ram Kompetencji dla nauczania międzyprzedmiotowego. Lektura tego dokumentu, który niebawem ukaże się w języku polskim w formie publikacji, a ściślej jego adaptacja do rzeczywistości szkoły w Polsce, przynosi odpowiedź na postawione w tytule pytanie.
Jakże wiele energii, determinacji i pracy wymaga codzienne zmaganie nauczyciela by osiągnąć biegłość w kompetencjach sprzyjających nauczaniu międzyprzedmiotowemu, a zebranych w trzech obszarach aktywności:

1. Współpraca
  •     Współpraca z uczniami
  •     Współpraca z innymi nauczycielami
  •     Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły
  •     Kreowanie podejścia międzyprzedmiotowego
  •     Śledzenie postępów i mierzenie osiągnięć uczniów w ujęciu międzyprzedmiotowym
2. Praca z wiedzą, technologią i informacją
  • Doskonalenie się w obrębie specjalizacji i rozwijanie międzyprzedmiotowe
  • Doskonalenie warsztatu pedagogicznego - wdrażanie szerokiego wachlarza strategi nauczania - uczenia się
  • Kształtowanie środowiska edukacyjnego - budowanie i rozwijanie warsztatu pracy, włączanie nowoczesnych technologii
  • Poddawanie profesjonalnej refleksji warsztatu i środowiska pracy
  • Wspieranie i podejmowanie działań projektowych o charakterze międzyprzedmiotowym
3. Praca w oraz dla społeczności
  • Uwzględnianie społecznych i kulturowych różnic w działaniach wspierających potencjał każdego ucznia
  • Poznawanie uwarunkowań szkoły jako organizacji
  • Bycie świadomym zadań oraz obowiązków nauczyciela i uwzględnianie ich podczas działań międzyprzedmiotowych
  • Prowadzenie dialogu
  • Angażowanie się w nauczanie - uczenie się międzyprzedmiotowe


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz