Uczelnie wyższe i ośrodki
doskonalenia nauczycieli to instytucje, które kształcą i wspierają nauczycieli.
Pierwsze, nadają uprawnienie do wykonywania zawodu nauczyciela, drugie oferują
kursy dla nauczycieli już pracujących i pragnących poszerzyć swoje kompetencje
zawodowe. Każde powinno być miejscem, gdzie obok kształcenia psychologiczno-pedagogicznego,
jest sposobność spotykać się z licznymi przykładami zastosowania technologii
informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w procesie nauczania-uczenia się. Niewątpliwie
kluczowymi są działania zmierzające do inspirowania i angażowania ucznia do
kształcenia się i kreatywności z udziałem TIK oraz wykorzystywania i rozwijania
przez nauczyciela metod kształcenia i oceniania z użyciem TIK.
Uczelnie wyższe i ośrodki
doskonalenia nauczycieli winny stwarzać warunki do korzystania z dobrodziejstw TIK,
ale także wskazywać potencjalne zagrożenia i niebezpieczeństwa wynikające z jej
użycia. I nie należy tych wysiłków rozumieć wyłącznie jako przekazywanie wiedzy
o konkretnych rozwiązaniach – wybranym oprogramowaniu, sprzęcie czy platformie
– ale jako budowanie kompetencji krytycznej oceny dostępnych źródeł oraz
umiejętności ich włączania w codzienną praktykę szkolną. Takie spojrzenie wymaga
nieustannego podążania za zmiennością środowiska edukacyjnego (m. in. roli szkoły
i nauczyciela, predyspozycji uczniów, oczekiwań społecznych) oraz zaplecza
sprzętowego – codziennego warsztatu pracy nauczycieli. Nieocenione jest także
monitorowaniem zasobów edukacyjnych w sieci Internet oraz śledzenie wyników
badań dydaktycznych poświęconych wykorzystaniu TIK.
Uczelnie wyższe i ośrodki
doskonalenia nauczycieli nie powinny być jednak traktowane jako uniwersalne
źródło zaspokajania potrzeb i oczekiwań edukacyjnych nauczycieli. Nie
wystarczy, że do naszych nowoczesnych pracowni przedmiotowych, laboratoriów i
sal wykładowych będziemy zapraszać nauczycieli, uczniów i rodziców. Nie
wystarczy, że będziemy organizować wykłady z pokazami, oferować warsztaty praktyczne
czy wypożyczać w sprzęt. Powinniśmy przede wszystkim inspirować i stwarzać
warunki do dzielenia się przykładami dobrych praktyk przez nauczycieli i wśród
nauczycieli. Wzajemne doskonalenie, także tych którzy te zajęcia moderują, winno
być nadrzędnym celem takich spotkań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz