poniedziałek, 9 kwietnia 2018

Umiejętności uczniowskie XXI wieku

Gdy do znanej wyszukiwarki internetowych obrazów wpisać frazę "XXI century students' skills" (umiejętności uczniowskie XXI wieku) pojawia się mnóstwo ciekawych ilustracji - tylko trzy z nich zamieszczam poniżej i zachęcam do pokazania ich uczniom.

Jeszcze ciekawsze jest to, że choć różnią się one sposobem przedstawienia sprawy, to co do zasady (zawartości, przesłania) są niemal identyczne.


Można więc mniemać, że jesteśmy zgodni, co to tego, co nasi uczniowie będą potrzebować w przyszłości. Ba, potrzebują już teraz! Mamy więc:
  • myślenie krytyczne,
  • kreatywność,
  • współpracę,
  • biegłość medialną,
  • biegłość informacyjną,
  • komunikatywność.

Tyle tylko, że zgrabna lista to dobry początek. Trzeba jeszcze to wszystko zaimplementować i tak zorganizować naszą codzienność szkolną (lekcję w-fu, języka polskiego, matematyki, fizyki, historii itd.) byśmy stwarzali warunki do kształtowania tych wszystkich umiejętności.

Proponuję byśmy podążanie nowymi ścieżkami zaczęli od zmiany naszego nastawienia do dokumentów regulujących pracę szkoły, szczególnie podstawy programowej. Spróbujmy spojrzeć na nią, jak na zbiór celów szczegółowych, który nie stoi w opozycji do nauczania problemowego, wspomaga krytyczne myślenie, pozwala korzystać z nowoczesnych technologii. Nie idźmy na łatwiznę mówiąc, że czegoś w podstawie nie ma więc tego nie uczę. Wręcz przeciwnie poszukajmy takich przykładów kontekstowych, by dzięki nim kształtować umiejętności, zgłębiać wiedzę i formować postawy, które wyzierają z powyższych ilustracji.

Działania edukacyjne wynikające z zapisów podstawy programowej niech służą przede wszystkim kształtowaniu ciekawości poznawczej przejawiającej się jako formułowanie pytań i szukanie odpowiedzi z wykorzystaniem metodologii badawczej, wyrabianiu nawyku poszerzania wiedzy, korzystania z materiałów źródłowych i bezpiecznego eksperymentowania i, co nie powinno umknąć uwadze nas wszystkich, kształtowaniu umiejętności pracy w grupie.

Pamiętajmy, że najważniejszy i tak jest i będzie nauczyciel w szkole, w którego rękach i głowie los – sukces czy porażka – każdej podstawy spoczywa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz