piątek, 12 stycznia 2018

Technologia w nauczaniu - model SAMR

Przeglądając zasoby sieci często natrafiamy na opisy portali poświęconych edukacji, pojedynczych aplikacji lub zbiorów narzędzi szczególnie użytecznych nauczycielom konkretnych przedmiotów lub wspomagających wykonanie konkretnego zadania. I tak na przykład możne znaleźć coś dla nauczycieli muzykihistorii oraz coś do tworzenia grafiki.




Oczywiście z łatwością znaleźć można dziesiątki innych, dostępnych, tak jak przykłady zamieszczone powyżej, np. na stronie poświęconej zasobom edukacyjnym i technologii wspomagającej nauczanie:


Mimo, że przeważająca większość tych materiałów jest w języku angielskim warto próbować wykorzystywać je w pracy z uczniami. Należy jednak pamiętać, że ich użycie winno wynikać z konkretnej potrzeby nauczyciela. 

Niezwykle pomocnym w uświadomieniu sobie tej potrzeby może być model SAMR opracowany przez dr Rubena Puentedurę [i]. Model definiuje cztery poziomy integracji technologii w procesie edukacji. Ich charakterystyki pozwalają uświadomić sobie, w jaki sposób można posługiwać się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej, by podnieść skuteczność działań edukacyjnych. Niosą one także informacje nt. poziomu zaangażowania ucznia.

SAMR to skrót od pierwszych liter czterech wyrazów w języku angielskim: Substitution (Podstawienie), Augmentation (Rozszerzenie), Modification (Modyfikowanie) oraz Redefinition (Redefinicja), charakteryzujących stopień wykorzystania technologii w pracy nauczyciela.

Ilustracje za: https://en.wikiversity.org 


Substitution / Podstawienie
To naturalnie pierwszy, podstawowy poziom wykorzystania technologii, w którym jest ona używana do wykonywania podstawowych zadań, które dotychczas były wykonywanie skutecznie także bez niej. To np. pisanie na tablicy multimedialnej w takim samym celu, w jakim zapisuje się tradycyjną tablicę.

Augmentation / Rozszerzenie
Na tym poziomie technologia usprawnia wykonywanie zadań i pozwala na skuteczne rozwiązywanie podstawowych problemów. Możemy np. sprawnie mierzyć wartość indukcji magnetycznej wbudowanym w smartfon czujnikiem.

Dwa pierwsze poziomy są krokami na drodze do zmiany sposobu nauczania - uczenia się z wykorzystaniem nowej technologii. Otwierają drogę do nowego spojrzenia na zdobywanie wiedzy, doskonalenie umiejetności oraz kształtowanie postaw. Stosunkowo szybki dostęp do źródeł wiedzy oraz możliwości sprawnej ewaluacji procesu nauczania - uczenia się wymaga innego spojrzenia na zdania szkoły i nauczyciela. Dzięki stworzeniu odpowiednich warunków tzw. wzmocnieniu możliwe jest wykraczanie poza dotychczasowe ramy działań edukacyjnych - transformacja do innej edukacji.  

Modification / Modyfikowanie
To poziom, w którym technologia umożliwia wykonywanie nowych, dotąd niedostępnych zadań i sprawia, że kontekst nauczania wyraźnie się poszerza. Na przykład można prowadzić badania ruchu z wykorzystaniem smartfonu i mieć dostęp do wyników badań innych uczniów a nawet profesjonalistów (naukowców) niemal natychmiast.

Redefinition / Redefinicja
Na ostatnim z poziomów technologia pozwala realizować złożone działania, na które składają się zadania oraz problemy, których nie można było wcześniej przewidzieć. Technologia kreuje możliwości edukacyjne, które dopiero przyjdzie nam odkryć. To my - nauczyciele - razem z naszymi uczniami musimy przekonać się w działaniu, czy są pomocne w edukacji.

Zachęcam do autorefleksji i przyjrzenia się własnym praktykom wykorzystania technologii w kontekście modelu SAMR. Polecam także artykuł na jego temat autorstwa Marcina Polaka zamieszczony na łamach EDUNEWS.PL [ii].


[i] SAMR Model. Technology is Learning. Retrieved from https://sites.google.com/a/msad60.org/technology-is-learning/samr-model
[ii] https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2736-model-samr-czyli-o-technologii-w-nauczaniu (dostęp 12.01.2018)

1 komentarz: