Czasowniki
operacyjne
Czasowniki operacyjne umożliwiają
wyrażenie celów nauczania w formie zdań oznajmiających, określających rodzaj
czynności podlegającej ewaluacji oraz zaliczyć je do odpowiedniej kategorii
taksonomicznej [i].
Treści nauczania i oczekiwane umiejętności uczniów sformułowane w języku
wymagań szczegółowych z wykorzystaniem czasowników operacyjnych mogą stanowić
podstawę ustalania kryteriów ocen i
wymagań egzaminacyjnych.
Niniejsza propozycja stanowi próbę stworzenie
spójnej bazy do interpretowania zapisów nowej podstawy programowej nauczania
fizyki na II etapie edukacyjnym. Użyte w niej czasowniki operacyjne należy
rozumieć i stosować w kontekście Polskich Ram Kwalifikacji (PRK) dla poziomu 1
i 2 [ii]. Ramy te podają i
grupują ogólne charakterystyki efektów uczenia się (w zakresie wiedzy,
umiejętności oraz kompetencji społecznych), wymaganych dla kwalifikacji danego
poziomu (1 - 8); charakterystyki kolejnych poziomów PRK odzwierciedlają coraz
wyższe wymagania w tych zakresach. W PRK wyróżniono charakterystyki poziomów I
i II stopnia. Charakterystyki I stopnia (uniwersalne) dotyczą wszystkich
rodzajów edukacji i należy je odnosić do określonej dziedziny uczenia się lub
działalności zawodowej. Charakterystyki te są następnie rozwinięte w
charakterystyki poziomów II stopnia, typowe dla kształcenia ogólnego,
kształcenia i szkolenia zawodowego oraz dla szkolnictwa wyższego – należy je odnosić
do uczenia się w określonym zakresie wykształcenia (w przypadku podstawy programowej
dla szkoły podstawowej do wykształcenia ogólnego na poziomach 1 i 2). Ujęte
łącznie w charakterystykach I stopnia „Kategorie opisowe i aspekty o
podstawowym znaczeniu” w charakterystykach II stopnia są uszczegółowione z
rozbiciem na „Kategorie opisowe” oraz „Aspekty o podstawowym znaczeniu”.
Proponowane uszczegółowienie znaczenia czasowników operacyjnych jest zbieżne z powszechnie stosowaną w środowisku, nie tylko fizyków, taksonomią celów w dziedzinie poznawczej, motywacyjnej i praktycznej [iii]. Stąd przez poziom wiadomości i działania rozumieć należy zarówno zapamiętywanie wiadomości, ich zrozumienie jak i uczestnictwo w działaniu, podczas gdy poziom umiejętności obejmuje
stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych i problemowych oraz sprawność
działania w różnych warunkach.
Poniższy rysunek prezentuje zbiór (na poziomie wiadomości i działania) oraz zależności (na poziomie umiejętności i kompetencji społecznych) między opisywanymi czasownikami operacyjnymi.
W tabeli poniżej przedstawiono słownikowe znaczenie czasowników [iv] zbieżne z intencją autorów dokumentu, proponowane uszczegółowione znaczenie operacyjne w kontekście podstawy programowej fizyki oraz odwołania do konkretnych zapisów PRK.
Poniższy rysunek prezentuje zbiór (na poziomie wiadomości i działania) oraz zależności (na poziomie umiejętności i kompetencji społecznych) między opisywanymi czasownikami operacyjnymi.
W tabeli poniżej przedstawiono słownikowe znaczenie czasowników [iv] zbieżne z intencją autorów dokumentu, proponowane uszczegółowione znaczenie operacyjne w kontekście podstawy programowej fizyki oraz odwołania do konkretnych zapisów PRK.
poziom
|
czasownik
operacyjny |
adekwatne znaczenie słownikowe
(w bezokoliczniku) |
znaczenie operacyjne
w dokumencie |
odwołanie do PRK
|
Poziom wiadomości i działania
|
OBSERWUJE
|
uważnie przyglądać się komuś lub
czemuś przez dłuższy czas;
dostrzegać jakieś fakty, stwierdzać
jakiś stan rzeczy;
|
przygląda się i dostrzega istotne
elementy lub parametry zjawiska bądź jego przebiegu
|
|
PRZELICZA
|
policzyć coś, kogoś uważnie;
obliczyć coś w innych jednostkach;
|
dokonuje przekształceń wyniku (w tym
obliczeń matematycznych) do równoważnej formy zaprezentowanej ustnie bądź pisemnie
|
P10_WM
P20_WM
|
|
Poziom wiadomości i działania
|
WYMIENIA
|
podać nazwę czegoś lub imię i nazwisko
kogoś w pewnej kolejności;
|
podaje nazwę i wylicza
|
P10_WJ
P20_WJ
|
NAZYWA
|
określić nazwą, mianem, imieniem lub
epitetem;
|
określa i przyporządkowuje nazwę
|
P10_WJ
P10_WM P20_WJ P20_WM
|
|
OPISUJE
|
przedstawić szczegóły dotyczące osoby,
przedmiotu, zjawiska lub sytuacji;
opatrzyć objaśnieniami, podpisem
rysunki, mapy itp.;
|
przedstawia podając kluczowe i
adekwatne informacje w formie ustnej bądź pisemnej
|
P10_WJ P10_WM P20_WJ P20_WM
|
|
OBLICZA
|
licząc, ustalić wielkość lub wartość
czegoś;
uwzględnić coś w swoich planach;
|
dokonuje przekształceń algebraicznych
w celu wyznaczenia wartości liczbowej
|
P10_WM
P20_WM
|
|
ROZRÓŻNIA
|
stwierdzić różnicę między kimś a kimś
lub między czymś a czymś;
wyodrębnić z jakiegoś tła, z jakiejś całości;
|
podaje w formie wypowiedzi ustnej bądź
pisemnej cechy wspólne bądź różnicujące
|
P10_WJ
P20_WJ
|
|
STOSUJE
|
używać czegoś w jakimś celu w określonych
okolicznościach;
|
używa do opisu lub obliczeń prowadzonych
w formie wypowiedzi ustnej lub pisemnej
|
P10_WJ
P10_WM
P20_WJ
P20_WM
|
|
RYSUJE
|
przedstawiać coś na papierze za pomocą
ołówka, kredki;
opisywać coś obrazowo, plastycznie;
|
dokonuje przekształceń graficznych w
różnych reprezentacjach (m. in. na wykresie, schemacie ideowym, blokowym) w
celu zilustrowania elementu, zjawiska bądź jego przebiegu
|
P10_WM
P20_WM
|
|
ŁĄCZY
|
spajać, zespalać w całość z odrębnych
elementów za pomocą środków technicznych;
tworzyć związek pomiędzy jakimiś zjawiskami
lub pojęciami;
|
dokonuje fizycznych połączeń elementów
w całość służącą realizacji określonego zadania
|
P10_WM
P20_WM
|
|
PRZEPROWADZA
|
wykonać jakąś czynność, doprowadzić do
rozwiązania, zakończenia czegoś;
wystąpiwszy z czymś, zrealizować swój
pomysł;
|
podejmuje czynności na drodze do
rozwiązania zadania lub opisania elementu, zjawiska bądź jego przebiegu
|
||
Poziom umiejętności i kompetencji społecznych
|
ZAPISUJE
|
pisząc, utrwalić jakiś tekst lub jakąś
informację;
|
utrwala stan, nazwę bądź wartość
zgodnie z określonymi normami
|
P10_UM
P20_UM
|
WYRÓŻNIA
|
zaznaczyć różnicę;
|
obserwuje, wymienia nazywając i
rozróżnia pojedyncze elementy między sobą bądź w większej całości
|
||
ROZPOZNAJE
|
zidentyfikować kogoś lub coś,
wyróżniając spośród innych;
|
rozróżnia, przedstawia i nazywa poszczególne
elementy, zależności bądź zjawiska
|
||
WYODRĘBNIA
|
wydzielić coś z jakiejś całości;
|
opisuje, obserwuje, łączy w celu
werbalizacji w formie wypowiedzi ustnej bądź pisemnej
|
P10_UJ
P20_UJ
|
|
WSKAZUJE
|
pokazać, gdzie się ktoś lub coś znajduje;
zwrócić uwagę na coś;
dać wskazówki, poinformować o czymś;
|
obserwuje, wymienia, nazywa i
rozróżnia elementy, zależności bądź zjawiska
|
||
POSŁUGUJE SIĘ
|
użyć czegoś jako środka do osiągnięcia
jakiegoś celu lub jako pomocy przy jakiejś czynności;
|
nazywa, oblicza i stosuje w toku
podejmowanych czynności zmierzających do opisu elementu lub przebiegu zjawisk
w formie wypowiedzi ustnej lub pisemnej
|
P10_UJ
P10_UM
P20_UJ
P20_UM
|
|
WYKORZYSTUJE
|
użyć czegoś dla osiągnięcia jakiegoś
celu, zysku;
posłużyć się kimś, aby zrealizować
własne cele;
|
opisuje i konsekwentnie stosuje na
drodze do rozwiązania zadania lub opisania elementu, zjawiska bądź jego
przebiegu
|
||
ANALIZUJE
|
rozpatrywać jakiś problem, zjawisko z
różnych stron w celu jego zrozumienia lub wyjaśnienia;
wyjaśniać lub opisywać w wyniku takiego
rozpatrywania;
|
wykorzystuje wiedzę i umiejętności
podczas prostych czynności zmierzających do wykonania zadania
|
P10_UU
P20_UU
|
|
Poziom umiejętności i kompetencji społecznych
|
WYZNACZA
|
określić miejsce, czas, wielkość,
zakres czegoś;
określić jakąś wielkość za pomocą obliczeń;
|
zapisuje, rozróżnia w celu
przeprowadzenia obliczenia oraz podejmuje czynności prowadzące do określenia
wartości
|
P10_UM
P20_UM
|
BADA
|
poznawać coś za pomocą analizy naukowej;
obserwując coś, starać się to
sprawdzić, poznać;
|
planuje i podejmuje, samodzielnie lub
w grupie, działania (m. in. zapisuje, rozpoznaje i wyodrębnia) zmierzające do
potwierdzenia bądź odrzucenia hipotezy badawczej
|
P10_UM
P10_KF P20_UM P20_KF
|
|
DEMONSTRUJE
|
prezentować urządzenie, produkt,
doświadczenie, itp.;
|
podejmuje i przeprowadza działania (m.
in. wyodrębnia i wyróżnia), samodzielnie lub w grupie, zmierzające do prezentacji
określonej treści bądź ukazania zjawiska
|
P10_KZ P20_KZ
|
|
KONSTRUUJE
|
tworzyć projekt czegoś, ustalając
układ i zależności poszczególnych elementów;
wykonywać jakąś konstrukcję według tego
projektu;
|
analizuje i przedstawia w postaci
graficznej bądź za pomocą modeli lub analizuje i podejmuje działania
zmierzające do otrzymania większej całości z elementów składowych
|
P10_UM
P20_UM
|
|
ILUSTRUJE
|
opatrywać teksty ilustracjami;
uzupełniać, wyjaśniać, unaoczniać coś
za pomocą komentarza, zdjęć itp.;
interpretować coś, posługując się słowem,
gestem, mimiką itp.;
|
poddaje analizie, prezentuje
werbalnie, na piśmie, w formie ilustracji, schematu lub doświadczalnie oraz
wskazuje wnioski
|
P10_UJ
P10_UM
P20_UJ
P20_UM
|
|
OTRZYMUJE
|
uzyskać coś z czegoś;
|
w wyniku podjętych działań osiąga cel
np. opisanie lub rozwiązanie problemu
|
Podsumowanie
W artykule został
przedstawiony pierwszy etap (lista wybranych czasowników operacyjnych) propozycji
stworzenia spójnej bazy do interpretowania zapisów podstawy programowej fizyki
na II etapie edukacyjnym. Proponowana
lista nie stanowi próby ograniczenia sfery znaczeniowej czasowników
operacyjnych. Nie wyczerpuje ona możliwych do wykorzystania czasowników
operacyjnych, a zawiera jedynie te, które wystarczają do sformułowania założeń
podstawy programowej nauczania fizyki na II etapie edukacyjnym. Autorzy mają
świadomość, że zmienność języka jest wynikiem nie tylko rozwoju teorii i
koncepcji naukowych, ale wynika przede wszystkim z ewolucji języka otoczenia. Ewolucji,
która obejmuje przede wszystkim zmienność znaczeniową i składniową języka oraz
zmienność w terminologii naukowej (m. in. treść, kontekst) [v]. Mniemamy, że niniejsza
propozycja stanie się użyteczną strukturą dla autorów podręczników, rzeczoznawców oraz nauczycieli i będzie podlegała
ewaluacji.
[i]
M. Klisowska, Pomiar dydaktyczny z fizyki. Podstawy diagnostyki edukacyjnej,
Materiały dla nauczycieli fizyki i studentów kierunków nauczycielskich, Rzeszów
1999
[ii]
A. Chłoń-Domińczak, S. Sławiński, A. Kraśniewski, E. Chmielecka, Polska Rama Kwalifikacji, Instytut Badań
Edukacyjnych, Warszawa 2016
[iii]
B. Niemierko: Cele kształcenia w: K. Kruszewski. Sztuka nauczania – czynności
nauczyciela, PWN, Warszawa 1991
[iv]
Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/ , dostęp 12 grudnia 2016
[v] I. Stępniowski, Zagadnienia
języka w początkowym nauczaniu fizyki, IKN, Warszawa 1977
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz