czwartek, 13 kwietnia 2017

Przestrzeń szkoły

Odwiedzając szkoły zawsze znajduję chwilę, by przejść się po korytarzach i poczytać tzw. gazetki. To niezwykłe źródło informacji o tym, co się w nich dzieje. Zazwyczaj królują bieżące informacje i zaproszenia na szkolne wydarzenia. Czasem znajdzie się kącik tematyczny koła teatralnego, dziennikarzy, matematyków, przyrodników. Nieco rzadziej informacje o ciekawych ludziach, wycinki z gazet traktujących o edukacji.

Gdy ktoś mnie wpuści do pokoju nauczycielskiego to tu także przyglądam się ścianom z jeszcze większą uwagą, ale to temat na oddzielne rozważania.

Nie zdarzyło mi się jednak nigdy dostrzec na korytarzach czy w pokoju grona nauczycielskiego czegoś poświęconego samej szkole, jako miejscu, gdzie spędzamy wspólnie wiele godzin dziennie. Brak jest rozważań o tym, jak powinna wyglądać przestrzeń, w której przygotowujemy się do obowiązków życia lub realizujemy zawodowo. Czyżby nie zależało nam na tym w jakim środowisku pracujemy? Nie sądzę.

Powinniśmy - mam na myśli przede wszystkim nauczycieli, ale także uczniów i ich rodziców - zastanawiać się wspólnie nad tym, jak powinna wyglądać nasza wymarzona szkoła. Jak powinna wyglądać nasza pracownia przedmiotowa, byśmy w niej pracowali z entuzjazmem.

Rozważania na temat wyglądu i funkcjonalności miejsc pracy, zwłaszcza tych "korporacyjnych", rozgrzewają opinię publiczną. O szkole niestety już zdecydowanie mniej się mówi. A to przecież tam wszystko się zaczyna. Wszak klasy, które pamiętamy z własnej edukacji, a których mimo upływu czasu nadal najwięcej, wyglądem przypominają "open space'y". Każdy uczeń ma swój niewielki kącik, którego najmniejsze przejawy zindywidualizowania zazwyczaj spełzają na niczym. O akustyce takiej klasy także trudno napisać coś dobrego, bo wystarczy trochę ruchu, trochę rozmów, praca w grupie i robi się mało komfortowo. A przecież to są współczesne metody pracy i właśnie do takiego działania powinniśmy wdrażać uczniów.

Zachęcam do lektury poświęconej Future Classroom Lab. Dajmy się zainspirować. A może nasi uczniowie mają jeszcze lepsze pomysłu i zechcą je z nami zrealizować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz