poniedziałek, 24 kwietnia 2017

3 razy "uczelnie wyższe i ośrodki doskonalenia nauczycieli"


Uczelnie wyższe i ośrodki doskonalenia nauczycieli to instytucje, które kształcą i wspierają nauczycieli. Pierwsze, nadają uprawnienie do wykonywania zawodu nauczyciela, drugie oferują kursy dla nauczycieli już pracujących i pragnących poszerzyć swoje kompetencje zawodowe. Każde powinno być miejscem, gdzie obok kształcenia psychologiczno-pedagogicznego, jest sposobność spotykać się z licznymi przykładami zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w procesie nauczania-uczenia się. Niewątpliwie kluczowymi są działania zmierzające do inspirowania i angażowania ucznia do kształcenia się i kreatywności z udziałem TIK oraz wykorzystywania i rozwijania przez nauczyciela metod kształcenia i oceniania z użyciem TIK.

Uczelnie wyższe i ośrodki doskonalenia nauczycieli winny stwarzać warunki do korzystania z dobrodziejstw TIK, ale także wskazywać potencjalne zagrożenia i niebezpieczeństwa wynikające z jej użycia. I nie należy tych wysiłków rozumieć wyłącznie jako przekazywanie wiedzy o konkretnych rozwiązaniach – wybranym oprogramowaniu, sprzęcie czy platformie – ale jako budowanie kompetencji krytycznej oceny dostępnych źródeł oraz umiejętności ich włączania w codzienną praktykę szkolną. Takie spojrzenie wymaga nieustannego podążania za zmiennością środowiska edukacyjnego (m. in. roli szkoły i nauczyciela, predyspozycji uczniów, oczekiwań społecznych) oraz zaplecza sprzętowego – codziennego warsztatu pracy nauczycieli. Nieocenione jest także monitorowaniem zasobów edukacyjnych w sieci Internet oraz śledzenie wyników badań dydaktycznych poświęconych wykorzystaniu TIK.


Uczelnie wyższe i ośrodki doskonalenia nauczycieli nie powinny być jednak traktowane jako uniwersalne źródło zaspokajania potrzeb i oczekiwań edukacyjnych nauczycieli. Nie wystarczy, że do naszych nowoczesnych pracowni przedmiotowych, laboratoriów i sal wykładowych będziemy zapraszać nauczycieli, uczniów i rodziców. Nie wystarczy, że będziemy organizować wykłady z pokazami, oferować warsztaty praktyczne czy wypożyczać w sprzęt. Powinniśmy przede wszystkim inspirować i stwarzać warunki do dzielenia się przykładami dobrych praktyk przez nauczycieli i wśród nauczycieli. Wzajemne doskonalenie, także tych którzy te zajęcia moderują, winno być nadrzędnym celem takich spotkań.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz