sobota, 14 grudnia 2024

Profil absolwenta 2.0

W czwartek 12 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie konferencja, podczas której przedstawiono zmienioną po konsultacjach społecznych propozycję profilu absolwenta polskiego systemu edukacji. Całość transmisji znaleźć można na stronach Instytutu Badań Edukacyjnych. Nie ma w prawdzie jeszcze kompletnego dokumentu i całościowego opisu profilu, ale myślę, że warto spojrzeć na sprawę i podzielić się pierwszymi wrażeniami.

Z wielkimi oczekiwaniami czekałem na ten moment i muszę przyznać, że czuję rozczarowanie. Oczywiście świadom jestem mechanizmu tego, co się zadziało w mojej głowie, gdy zderzyły się wrażenia ze spotkań i konsultacji, lektura dokumentów związanych tematycznie ze sprawą, moje dotychczasowe doświadczenia z tym, co nazwiemy profilem absolwenta 2.0.


Zmiany widać, a ich uargumentowanie jest logiczne, przy czym odnoszę wrażenie, że niektóre grupy lobbujących zmiany mogą cieszyć się z sukcesu. Za to niektórzy ponieśli sromotną porażkę. W tej drugiej grupie niewątpliwie są przedmioty przyrodnicze. I cóż, że przyroda to teraz nauki przyrodnicze, jeśli wśród kompetencji fundamentalnych brak jest kompetencji przyrodniczych. Są za to cyfrowe, które stanowią połączenie matematycznych, językowych i technicznych. W narracji wyróżnia się informatyka, naprawdę nie wiedzieć czemu. Zwłaszcza, że te kompetencje cyfrowe zrodziło badanie świata metodami nauk przyrodniczych. To wydaje się być zapominane.

Za prowokację uznaję komentarz pierwszej osoby zabierającej głos w dyskusji. Tak, środowiska naukowe mają do powiedzenia wiele, ale nie potrafią przeciwstawić się ekonomii, brakom nauczycieli, stereotypom wyrastającym z podziału na dwie kultury, o którym pisał C. P. Snow i przed niebezpieczeństwami którego przestrzegał.

Niezwykle dużo, w porównaniu do pierwszej prezentacji profilu, mówiono tym razem o wydawcach i podręcznikach. Wskazywano, że tutaj także wiele zmian jest oczekiwanych, ale zsypywanie wszystkiego do jednego worka nie rokuje dobrze. Oferty materiałów wspomagających uczących się są bardzo różne, ale i to wydaje się umykać wnioskującym zmiany.

Owszem, jestem rozczarowany, ale to nie oznacza, że nie widzę rozwiązań i szans. Czekam na narrację o profilu po zmianach oraz kolejne kroki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz