sobota, 9 grudnia 2017

Co czytać... z uczniami

Umiejętność pracy z tekstem źródłowym należy do kluczowych kompetencji współczesnego ucznia. Warto więc stawarzać podczas lekcji warunki, w których nasi uczniowie pracują z tekstem oraz obrazem, którego zakres tematyczny jest związany z zapisami podstawy programowej fizyki i nie jest wyłącznie częścią podręcznika.

Skąd jednak czerpać teksty, których zakres treści oraz poziom naukowy są odpowiednie na nasze lekcje? Nauczyciele fizyki są w dobrej sytuacji, bo mamy do dyspozycji dwa wyjątkowe źródła, które obok wersji tradycyjnych - drukowanych na papierze - są obecne w wersji elektronicznej:
  1. Miesięcznik Delta - poświęcony zagadnieniom matematycznym, fizycznym, astronomicznym, informatycznym wydawany przez Uniwersytet Warszawski przy współpracy towarzystw naukowych: Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Polskiego Towarzystwa Fizycznego, Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
  2. Kwartalnik Foton - pismo dla nauczycieli i studentów fizyki oraz uczniów wydawany przez  Instytut Fizyki Uniwersytetu Jagielońskiego w Krakowie.
Oba portale zawierają zakładki z archiwalnymi wydaniami czasopism, w których nauczyciel - zupełnie za darmo - może znaleźć szereg interesujących pozycji. Ponieważ artykuły są recenzowane możemy być pewni, że pracujemy z materiałem o wyjątkowych walorach dydaktycznych. Oczywiście konkretne artykuły należy dobrać do celów lekcji oraz poziomu percepcji naszych uczniów. 

Wierzmy w ich możliwości i nie zrażajmy się myślą, że może to dla nich za trudne. Moje doświadczenie pokazuje, że nierzadko poczujemy się pozytywnie zaskoczeni.

A oto kilka linków do artykułów wraz ze słowami kluczowymi przybliżającymi tematykę artykułów:
Wybrane przeze mnie pozycje to tylko drobna część najnowyszych propozycji z Fotonu i Delty. Zachęcam do pogrzebania w archiwum, a z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie, a raczej na swoje lekcje i dla swoich uczniów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz