poniedziałek, 22 maja 2017

Wspólne cele ogólne dla przedmiotów przyrodniczych

Na stronie MEN znaleźć można dokumenty do prekonsultacji społecznych będące propozycjami przedmiotowych podstaw programowych na kolejne etapy edukacyjne dla bieżącej reformy.

Pozwoliłem sobie przyjrzeć się krytycznie propozycjom dotyczącym przedmiotów zaliczanych do grupy przyrodniczych tj. fizyce, chemii i biologii.

Lektura zaowocowała propozycją unifikacji celów ogólnych spójną dla tej grupy przedmiotów.
W skrócie wygląda ona następująco:
  • mamy identycznie brzmiące (poza dookreśleniami przedmiotu) wymagania ogólne;
  • każdy z przedmiotów, wzorem fizyki, ma zbiór wymagań przekrojowych, które w przypadku chemii i biologii są przeniesieniem i przeformułowaniem rozbudowanych zapisów początkowo znajdujących się w przedmiotowych wymaganiach ogólnych;
  • reszta to treści przedmiotowe, oddające specyfikę dyscyplin i wolę autorów dokumentów.
I tak, z 3 rozbudowanych celów chemii, 6 rozbudowanych celów biologii i 5 celów fizyki (dla programów przedmiotowych dla liceum i technikum w wersji rozszerzonej) proponuję 5 celów wspólnych:
  1. Wykorzystanie pojęć, wielkości oraz modeli charakterystycznych dla biologii/fizyki/chemii do opisu zjawisk i procesów.
  2. Planowanie i przeprowadzanie pokazów, obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
  3. Pozyskiwanie i posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
  4. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności biologicznych/fizycznych/chemicznych.
  5. Kształtowanie postawy szacunku wobec człowieka, jego otoczenia oraz jego spuścizny.
Czy to propozycja ma szansę został zaakceptowaną? Niebawem się przekonamy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz